Wijk van de Toekomst Opdrachtgever; provincie Gelderland Situatieschets; Het Gelders Energieakkoord (GEA) ambieert een versnelling van de energietransitie in heel Gelderland. Met de wijken van de toekomst wil zij een voorbeeld creëren voor de hele provincie. Maar wat is de beste aanpak? Welke kennis en technieken voor verduurzaming zijn beschikbaar en hoe kan een wijkproces het beste ondersteund worden? Werkwijze: Aan de hand van interviews en literatuuronderzoek een overzicht gemaakt van succesvolle wijkprocessen en goede interventies om te ondersteunen. Een overzicht van literatuur en een overzicht van kennisbanken voor de energietransitie gemaakt en geanalyseerd. Resultaat een bondige rapportage en verschillende weboverzichten. Ballonnen in het mariene milieu Opdrachtgever; Ministerie van Infrastructuur en Milieu Situatieschets: Ieder jaar worden aan het strand meer ballonnen gevonden. In de tweede kamer zijn vragen gesteld en moties ingediend. Maar hoeveel ballonnen worden jaarlijks opgelaten en hoe schadelijk is dat eigenlijk. Werkwijze: In korte tijd werd aan de hand van literatuuronderzoek en interviews een schatting gemaakt van het aantal opgelaten ballonnen, het gedrag van ballonnen in de atmosfeer en werd de mogelijke schadelijkheid van de ballon oplatingen geraamd. Resultaat is een quickscan en enkele presentaties. In een vervolg onderzoek door TNO werden de voornaamste uitkomsten van het onderzoek bevestigd. Een overzicht van alternatieven is geplaatst op de website marienafval.weebly.nl Doorlopende leerlijn zwerfvuil in zee Opdrachtgever; Ministerie van Infrastructuur en Milieu Situatieschets: Zwerfvuil in het Mariene Milieu is een probleem wat iedereen gaat raken. Om bewustwording en handelingsperspectief te geven wil de opdrachtgever lesaanbod ontwikkelen. Werkwijze: Doorlopende leerlijn als toetsingskader voor bestaand lesaanbod gemaakt. Lesmateriaal getoetst en behoeftes en ontwikkelingen in het onderwijs onderzocht. Rapport met korte en lange termijn aanbevelingen. Lesmaterialen Zwerfvuil Opdrachtgever: Gemeente Schoon Situatieschets: In Nederland worden talloze lesmaterialen over zwerfvuil aangeboden aan scholen. Om haar werk nog beter te kunnen doen wil Gemeente Schoon een overzicht van al deze lesmaterialen en een goede ontsluiting voor scholen en gemeentes. Werkwijze: overzicht van lesmaterialen en aanbieders. Samen met GroenGelinkt zijn alle aanbieders benaderd om materialen op de site te plaatsen. Leefklimaat ouderen Opdrachtgever: Gemeente Arnhem Situatieschets: De GGD voert onderzoeken uit naar het leefklimaat van ouderen en de risico's door hitte en kou. De gemeente Arnhem en de GGD willen partijen rondom ouderen activeren om zelf maatregelen te nemen. Werkwijze: verkenning organisaties en informatiekanalen, formulering van aandachtspunten om de interesse van partijen te wekken. Overzicht kansen voor communicatie. Rapport en bespreking bevindingen. Plastic soep Opdrachtgever: Rijkswaterstaat directie Noordzee Situatieschets: Rijkswaterstaat directie Noordzee wil met haar partners nieuw lesmateriaal over plastic soep laten ontwikkelen om educatie over het thema beter mogelijk te maken (grotere doelgroep, nieuw lesmateriaal) Werkwijze: verkenning bestaande organisaties, materialen en activiteiten, verkenning van de eisen aan lespakketten (SLO, OC&W, CITO), verkenning van ander aanbod. Rapport met overzicht van bevindingen en advies. Vogelboulevard Opdrachtgever: Natuurmonumenten Situatieschets: Voor een gebied in de Arkemheenpolder is het idee geopperd van een vogelboulevard om het gebied beleefbaarder te maken voor het publiek. Werkwijze: gesprekken met betrokken overheden en partijen, organisatie brainstorm met ontwerpbureaus op locatie. Formuleren uitvraag voor visieformulering en ontwerp vogelboulevard, begeleiden selectie, aansturen bureau tot ontwerp. Mogelijkheden voor financiering onderzocht in samenwerking met gebiedsbureau. Uitgevoerd in 2017. Cursus Leesbaar Landschap gemeente Buren In opdracht van IVN, gemeente Buren en Landschapsbeheer Gelderland is een cursus gegeven voor inwoners van de gemeente Buren. In de cursus leren deelnemers anders kijken naar het landschap. De eigen kennis wordt gebruikt om dat wat zichtbaar is in het landschap 'vertelbaar' te maken. In april 2011 is de training gegeven aan 25 historici, agrariërs, docenten, bewoners en anderen. Aanvullend is voor kinderen een omgevingsspeurkaart ontwikkeld. Een kaart waarmee kinderen met ouders of grootouders in het landschap gaan speuren naar historie, gebruik, planten, en seizoenen. De kaart is door de Gelderse gedeputeerde van Dijk voor natuur, landschap en landbouw als onderdeel van de historische fietsroute boekjes (TRAP) in ontvangst genomen. De illustraties en vormgeving zijn gedaan door Marja van der Veen. Burgerparticipatie KRW Rijn Midden Opdrachtgever: stuurgroep KRW Rijn Midden Situatie: De KRW verplicht overheden tot inspraak bij de gebiedsplannen. Een groot deel van de doelgroep is echter slecht bereikbaar voor planvormers Werkwijze: Vanuit het IVN is een overzicht gemaakt van lokale groepen met een betrokkenheid bij water. Hengelsport, natuur, recreatie,religie, onderwijs, scouting. Deze groepen zijn middels een enquête benaderd.Een gedeelte van de betrokkenen is tevens telefonisch benaderd. Op basis van de resultaten is een voorstel gemaakt om de actieve groepen te betrekken en de inactieve groepen te informeren over de plannen. De resultaten hebben geleid tot voorstellen voor vervolgprojecten. Platform Groene Diensten Opdrachtgever: Stichting Natuur en Milieu Situatie: SNM is voorzitter van een informeel overleg tussen betrokken overheden en organisaties waar kennis en ervaringen over groene diensten worden uitgewisseld. In opdracht van SNM en het platform is een onderzoek uitgevoerd naar succes en faalfactoren van de realisatie van een vergoedingenstructuur voor groene maatschappelijke diensten. Werkwijze: Verschillende interviews met sleutelactoren, literatuurstudie en onderzoek naar wetgeving bij Europese Unie en Nederland hebben geleid tot een advies memo en een presentatie in het platform. |
|